Monday, July 4, 2011

Luna

 Assalamualaikum.. w.b.t.. dan Salam Sejahtera..

  Me rasa me x pernah cerita pasal encik Tunang hadiahkan me Luna Lulu si Sugar Glider kan? Ok, kepada sesiapa yang x tahu apa itu Sugar Glider, sila baca info dibawah..

Serba sedikit mengenai info Sugar Glider.. Credit to http://tipshaiwan.blogspot.com
Sugar Glider diberi nama kerana ia lebih suka makanan yang manis(Sugar) dan kebolehan untuk meluncur(Glider). Di dalam habitat asal, Sugar Glider adalah haiwan yang tinggal di pokok, selalunya hidup berkelompok 15 hingga 30 ekor(tujuh dewasa dan anak-anaknya). Jantan dewasa akan menanda kawasan mereka dengan air liur dan bau yang dibebaskan oleh kelenjar yang terpisah di dahi dan dada dikeluarkan dengan 'keras'. Jantan lebih besar daripada betina dan panjang mereka dari hidung hingga hujung ekor dalam lingkungan 24 - 30 cm.

Haiwan ini banyak dijumpai di seluruh Utara dan Timur bahagian Australia, juga keliling Pulau Tasmania, Papua New Guinea dan juga Indonesia. Mereka boleh ditemui dimana-mana hutan yang mempunyai sumber makanan tetapi kebiasaanya dijumpai di hutan yang mempunyai Pokok Kayu Putih (Eucalyptus Tree). Sugar Glider adalah bersifat 'nokturnal' iaitu tidur di sarang pada siang hari dan aktif pada waktu malam. Pada waktu malam, dia akan memburu serangga dan juga haiwan vertebrata kecil dan makan getah manis


~ Biodata Luna LuLu ~
Name : Luna (inspired from Luna SailorMoon Cat).
Date of birth : 16/04/2011 (me agak je coz encik Tunang kata time dia beli on 16th June 2011, encik Jurujual kata genap 2months).
Place of birth : I'm not sure (encik Tunang kata, encik Jurujual bagitau my suggies grade AAA baka from Australia).
Sex : Female (Betina).
Favourite food : Apple Fuji + Daging Burger (jangan sesekali cuba memberi makanan yang masam, masin ataupun pahit).
Favourite drink : Honey Madu, Water Filter and Gliderade Water.
Hobby : Melompat, mencakar and memberi gigitan manja.



comel x? macam mama dia kan? hikhik

encik Tunang bagi me 1 week awal birthday present, agak kecewa coz time beday dah x de ape2 surprise walaupon sekeping kad ucapan.. whatever it is, me sangat bahagia with Luna.. Thankz a lot encik Tunang..

0 comments:

 

Simply aLya, simply Me.. Design By: SkinCorner